zondag 8 mei 2016

1, 2, 3, 4 hoedje van...

En plots was daar na alle regenbuien de zon. En dan niet een schuchter zonnetje dat af en toe achter een wolk uit piept, nee gewoon volle kracht, dagen aan een stuk!
Wat een geluk nog, de laatste week van de vakantie!
Op deze plotse omslag van het weer was ik niet helemaal voorbereid (niet dus...) en dus had ik de zonnehoedjes van de kinderen nog niet paraat.
Aangezien ze allebei een bril hebben en zoonlief zo'n sterke glazen dat hij er een bos mee in brand zou kunnen steken, doe ik ze met zo'n zon toch het liefste een hoedje op.

Dan maar zelf maken! Ik had al een tijdje het patroon van Sew Natural uitgeprint klaarliggen maar het was weer zo'n projectje dat steeds terzijde werd geschoven omdat feestkledij of kraamcadeaus eerst af moesten...

Voor zoonlief nam ik de kleutermaat maar toen we hem paste zakte hij wel erg ver over zijn ogen. Ik haalde 1,5 cm van de middelste rand af en toen vond meneer hem wel fijn om te dragen.  Ik gebruikte wat restjes die ik nog over had van een geboorteslinger. De stofjes heb ik lang geleden op de stoffenmarkt in Eindhoven gekocht.



Voor dochterlief, die een heel klein bolletje heeft voor haar leeftijd, maakte ik een dreumesmaat, die perfect past. De buitenkant werd uit Petit Pan stof geknipt die ik bij Kersenpitje had gekocht. De binnenkant effen roze omdat dat wat makkelijker combineert met allerlei kledingstukken dan nog een drukke print.





Het Petit Pan stofje had ik gekocht met bedoeling een rokje ervan te maken dus nu was het moment! Geheel toevallig (serieus!) had ik bij Stef's Stoffen een felroze/oranje elastiek gekocht die er perfect bij past.
Natuurlijk (het was laat op de avond) dacht ik niet helemaal goed na en stikte ik de elastiek vast met een rechte steek, wat niet zo handig is. Bij het passen vanmorgen bleek dat de elastiek (ondanks drie keer meten) te wijd was. Een goede reden om ook de rechte steek meteen te vervangen voor een zigzagsteek.


Ik vind het wel altijd lastig om de elastiek aan de achterzijde mooi aan elkaar te naaien, deze keer trok de naald aan het binnenelastiek en komt er dus een stukje witte binnenelastiek door het roze heen, boehoe...
Hopelijk heeft iemand tips voor de ideale manier?

De onderkant werd afgewerkt met een lintje van het Stoffeparadijs want het was nog niet roze genoeg;)




PS. Zoonlief was ook heel creatief deze moederdag: ik kreeg een ketting met allerlei verschillende knoopjes eraan!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten